Sztuka pisania tekstów, artykułów oraz monografii naukowych – szukanie dofinansowywania i wsparcia celowego – wybór kanałów dystrybucji i metod promocji
Wydawanie tradycyjnej i elektronicznej publikacji krok po kroku.

Szanowni Państwo,

Zgodnie z §111 ust.1 pkt.2 ustawy o Szkolnictwie Wyższym  pracownicy naukowo-dydaktyczni są zobowiązani „prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe”.  W praktyce oznacza to konieczność opracowywania oryginalnych treści i publikowania ich jako artykuły, opracowania i książki.

  • Jak w takim razie wybrać najbardziej odpowiednie miejsce publikacji, czy decydować się na sesję plakatową, artykuł czy opracowanie książkowe  – jakie czasopisma są najlepsze i gdzie podsyłać streszczenia;
  • Czym należy się kierować aby zapewnić odpowiednie finasowanie całego projektu – gdzie szukać dofinansować i jak argumentować przedsięwzięcie wydawnicze;
  • Jak dokonać trafnego wyboru pomiędzy publikacją artykułu w wersji drukowanej oraz elektronicznej, jak decydować o parametrach wydawniczych i przesądzać ceny, jakie możliwości zarobkowania daje Open Access;

Korzystając z doświadczenia Wydawnictwa Naukowego PWN – jednego z najstarszych i najbardziej cenionych wydawnictw w Polsce – zapraszamy Państwa na specjalne, dedykowane wyłącznie sektorowi Szkolnictwa Wyższego spotkanie:

Wydawanie tradycyjnej i elektronicznej publikacji krok po kroku.
Sztuka pisania tekstów, artykułów oraz monografii naukowych – szukanie dofinansowywania i wsparcia celowego – wybór kanałów dystrybucji i metod promocji

 

Podczas szkolenia sygnowanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Do jakich czasopism polskich i zagranicznych warto zwrócić się ze swoją publikacją – przeanalizujemy konkretne tytuły;
  • Jak wygląda „od podszewki” skomplikowany proces wydawania książki naukowej – wskażemy newralgiczne punkty wydawnicze do których można się przygotować ;
  • Jakie są sprawdzone zasady formatowania tekstów naukowych – o czym należy pamiętać pisząc streszczenie, materiał, artykuł, rozdział i książkę;
  • Czy bardziej opłacalne jest wydawanie publikacji tradycyjnej, czy może elektronicznej – przeanalizujemy różne dostępne modele wraz ze wskazaniem ważnych punktów;
  • Jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych przy planowaniu struktury pracy naukowej – część oryginalna i cytowania;
  • Jak wyglądają zalecane dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, wg. Zespołu ds. Etyki w Nauce przy MNiSW;
  • W jaki sposób weryfikować umowy z Wydawcami – w jakich modelach i formach prawnych warto je podpisywać a na jakie punkty uważać;
  • Czym jest Open Access i w jaki sposób można na nim zarobić – jak gospodarować i kontrolować dostęp bezpłatny;

 

Dzięki ukończeniu szkolenia:

  • Poznają Państwo skuteczne praktyki wydawnicze – z pierwszej ręki, od największego polskiego wydawnictwa;
  • Otrzymają Państwo praktyczne wskazówki, jak przygotować się do napisania artykułu naukowego pod konkretne czasopismo;
  • Dowiedzą się Państwo o subtelnych różnicach pomiędzy tekstami przygotowywanymi do periodyków polskich a zagranicznych;
  • Przećwiczą Państwo, jak reagować na odpowiedź redakcji czasopisma i jak odpowiadać na recenzje;
  • Będą mogli Państwo obiektywnie zdecydować, czy bardzie opłaca się Państwu wydać publikację w wersji papierowej, elektronicznej, a może audiobookowej?

Program

Panel 1: Materiał naukowy w praktyce – od pomysłu do wydania
  • Jak przygotować plan badawczy z myślą o późniejszej publikacji – analiza możliwych i sprawdzonych rozwiązań;
  • Jak sprawnie przełożyć wnioski płynące z przeprowadzonych badań na język publikacji – przedstawienie uniwersalnych praktyk;
  • Złote zasady dobrze opracowanej publikacji naukowej i artykułu – czyli na co zwracać szczególną uwagę;
  • Różnice w tekstach przygotowywanych do periodyków polskich oraz zagranicznych – jak przygotować tekst pod konkretne czasopismo, zwiększając szansę na publikację?
  • Najnowsze i sprawdzone narzędzia do edycji tekstu – jak oszczędzać czas i środki i finansowe;
  • Informacje o których powinien wiedzieć każdy autor tekstu naukowego przed przystąpieniem do pisania – jak powinien wyglądać realny harmonogram pracy;
  • Najczęstsze błędy popełniane przy planowaniu struktury publikacji – na przykładach zostaną przedstawione typowe pomyłki na tym etapie pracy;
  • Najbardziej popularne style pisania tekstów naukowych – na przykładach wskażemy jak źle dobrany styl może obniżyć jakość tekstu naukowego;
  • Sprawdzone zasady formatowania tekstów – podpowiemy czego unikać w tekście naukowym
Panel 2: Wybór najbardziej odpowiedniej formy publikacji – artykuł, publikacja książkowa, e-wydanie i audiobook
  • Do których wydawnictw najlepiej udać się z gotową publikacją – o czym pamiętać przy tworzeniu opisów do Wydawnictw,
  • Publikacja artykułu naukowego w czasopiśmie zagranicznym – szanse i zagrożenia oraz wskazanie czasopism wraz z punktacją i kryteriami kwalifikacji tekstów
  • Wybór najlepszego czasopisma z punktu widzenia założonych celów biznesowych – jak sprawić, aby wydawanie publikacji naukowych było dochodowe;
  • Przygotowanie listu przewodniego (cover letter) i wysłanie artykułu do redakcji – na przykładach wskażemy, co jest szczególnie istotne;
  • Jak reagować na odpowiedź redakcji i jak odpowiadać na recenzje – co zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosków;
  • Czym jest Open Access i jak warto go wykorzystywać? Wspólnie przeanalizujemy możliwości jakie daje otwarty dostęp do treści naukowych;
  • Czy korzystniej wydać publikację tradycyjną, czy może w wersji elektronicznej? Co powinno zdecydować o naszym wyborze?
  • Publikacja konferencyjna i streszczenie pokonferencyjne – co decyduje o jej powodzeniu?
  • Czy Impact Factor zawsze powinien być decydujący przy wyborze czasopisma? Co charakteryzuje wiarygodne wydawnictwa?
  • Książka naukowa jako ebook lub audiobook – nowoczesne podejście, czy nieunikniony standard rzeczywistości?
Panel 3 Wszystko o finansowaniu promocji i dystrybucji publikacji naukowych na podstawie doświadczeń WN PWN
  • Przygotowywanie optymalnego biznesplanu – od czego zacząć jego tworzenie, co powinien koniecznie zawierać i czy zawsze należy się go trzymać;
  • Źródła pozyskiwania funduszy na cele wydawnicze – na konkretnych przykładach pokażemy, w jaki sposób poszukiwać sposobów na sfinansowanie projektów wydawniczych na Państwa jednostkach;
  • Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z wydawnictwem – jakie zapisy umowy powinny nas szczególnie interesować i jak zabezpieczyć się przez nieuczciwymi praktykami partnerów wydawniczych;
  • Umieszczanie elektronicznej publikacji w sklepach internetowych: Apple iBooks, Amazon Kindle i inne – jak wygląda model rozliczania się ze sklepami, czy warto umieszczać darmowe próbki materiałów;
  • O czym należy pamiętać, aby wydanie naukowej publikacji było dochodowym przedsięwzięciem – pochylimy się nad czyhającymi pułapkami i zwrócimy uwagę na najlepsze i najpewniejsze praktyki.
  • Kanały promocji tytułu – jakie są najważniejsze trendy i nurty marketingu tekstu naukowego
  • Dystrybucja – jakie są różnice w przypadku tekstu papierowego, e-wydania oraz „printu” czyli książki i czasopisma

Prelegenci

Dr inż. Tomasz Liśkiewicz pracuje jako Associate Professor na Uniwersytecie w Leeds w Wielkiej Brytanii. Zanim rozpoczął pracę na Uniwersytecie w Leeds w 2005 roku jako post-doc, pracował na uczelniach w Polsce i we Francji. Odbył dwuletni staż techniczny w Calgary w Kanadzie. Jest członkiem Institute of Physics w Londynie oraz został nominowany jako Fellow of the Institution of Mechanical Engineers w Londynie. Tomasz posiada długoletnie doświadczenie w dziedzinie publikowania naukowego jako redaktor, recenzent i autor. Od roku 2007 pełni rolę współredaktora naczelnego czasopisma „Tribology – Materials, Surfaces & Interfaces” oceniając wartość merytoryczną artykułów i nadzorując przebieg procesu peer-review. Jest redaktorem technicznym czasopisma „Anti-Corrosion Methods and Materials”. Regularnie recenzuje artykuły w 12 międzynarodowych czasopismach naukowych z zakresu inżynierii materiałowej. Jest współautorem poradnika “Wprowadzenie do Efektywnego Publikowania Naukowego”. Tomasz posiada siedmioletnie doświadczenie w dziedzinie opracowywania i prowadzenia szkoleń. Jest certyfikowanym absolwentem szkoły trenerskiej Peak Potentials (USA).

 

Dr inż. Grzegorz Liśkiewicz pracuje jako Adiunkt na Politechnice Łódzkiej. Specjalizuje się w maszynach przepływowych i mechanice płynów. Ukończył doktorat na Politechnice Łódzkiej oraz University of Strathclyde (Glasgow). Odbywał staże naukowe w Leeds University, Oxford University, General Electric. Ukończył dwa kierunki studiów magisterskich, dwuktotnie został uhonorowany stypendium Ministra Nauki oraz był członkiem grupy nagrodzonej w konkursie „Popularyzator Nauki” organizowanym przez PAP.  Jest członkiem American Society of Mechanical Engineering, Institute of Physics, The Institution of Engineering and Technology. Grzegorz posiada doświadczenie w dziedzinie publikowania naukowego jako edytor, recenzent i autor. Pełnił rolę Coordinating Editor w czasopiśmie „Open Engineering” gdzie nadzorował przebieg procesu peer-review oraz podejmował decyzję o akceptacji/odrzuceniu artykułów. Regularnie recenzuje artykuły dla czasopism z energetyki oraz mechaniki płynów. Jest współautorem poradnika “Wprowadzenie do Efektywnego Publikowania Naukowego”. Prowadził liczne szkolenia i prelekcje z publikowania naukowego dla doktorantów.

Dr inż. Tomasz Liśkiewicz
Dr inż. Grzegorz Liśkiewicz